Nu știu alții cum sînt, vorba lui Creangă, dar eu,  cînd văd ce puțin durează la noi formatele de televiziune care în alte țări sînt longevive, chiar mă întreb dacă telespectatorul român e mai pretențios decît telespectaorii europeni. De pildă, decît cei francezi.  Iau un exemplu simplu, un concurs Questions pour un champion care se difuzează din 7 noiembrie 1988, zi de zi, mai puțin duminica, de la orele 17.55, pe France 3. În România a putut fi văzut pe vremea cînd se prindea TV5 (nu știu dacă acum mai e în oferte). E vorba de un concurs de cultură generală prezentat de Julien Lepers. Nu are asistente, nu-și arată nimeni cracii și țîțele pe lîngă el ca să țină telespectatorul captiv. E un concurs cu întrebări și răspunsuri.Alt exemplu.  Pe TF1 rulează, tot zilnic, din 2006, doar, un alt joc tv de cultură generală, Toute le monde veut prendre sa place. Tot așa, un prezentator, Nagui, fără asistente, doar cu umor, bună dispoziție. Întrebări de cultură generală și muzică. Alte emisiuni: Fort Boyard durează din 1990.Prețul corect (Le Juste Prix) care a fost și la noi vreo doi ani, aici merge din 1988, e drept, cu o întrerupere și reluat din 2006. Sînt emisiuni care fac rating , au fani, se înghesuie lumea să participe.

Vorbim de emisiuni care nu dau apartamente sau mașini (cu excepția Pretului corect). Cîștigurile sînt modice. Cultura generală face rating în Franța. În România e jale din acest punct de vedere. Astfel de emisuni nu prind. Formatele, chiar cele mai spectaculoase, se sting repede, așa că nu mă mir de inapetența pentru cele de cunoștințe de cultură generală. Oare sînt prea banale pentru telespectatorul român? Îl plictisesc întrebările la care știe răspunsul? Sau, dimpotrivă?

Mă tem că, dacă ar fi vorba să fim primiți într-un ipotetic spațiu Schengen al culturii generale, nu prea am avea argumente pe la televiziunile noastre.

13 thoughts on “Telespectatorul român e mai prost sau mai pretențios decît alții?

  1. Hai să fim serioşi şi să nu ne mai ascundem după întrebări diplomatice! Telespectatorul român şi, în general, românii se uită DOAR la ceea ce le place şi înţeleg. De fapt, ca să mă exprim corect, se uită la ceea ce înţeleg şi le place doar ceea înţeleg. Iar ceea ce nu înţeleg nu există (deviza ignorantului). Din cauza asta televiziunile, cu precădere cele particulare, sunt suprasaturate cu emisiuni idioate. “Asta vreţi, asta vă dăm!”
    Cercul vicios s-a închis.
    Majoritatea românilor de astăzi, după 23 de ani de libertate şi democraţie este produsul acestor televiziuni.
    Iresponsabilitatea cu care Ion Cristoiu a lansat pe piaţă, în Bulina roşie (în toamna lui ’92, parcă), gazetăria puilor cu vii, şi cu 4 picioare, îşi numără astăzi bobocii! Acest tip de a face jurnalism a prins, a făcut prozeliţi în televiziuni, a făcut rating şi a născut generaţiile spălate pe creier care acum îl vor pe Ponta, îl vor pe Antonescu şi vor afară din Europa.
    Iar jurnaliştii tineri i se adresează cu “maestre”! Când el este chiar un criminal, vinovat de genocidul cultural al românilor.
    M-am ambalat, dar degeaba! Partida e pierdută deja. Suntem pe primul loc în Europa şi la prostie, nu doar la corupţie, mortalitate infantilă, distrugere a mediului, etc etc etc. Sau poate tocmai din cauza prostiei am ajuns campionii Europei…

      • Nu sunt de acord. Daca prin voi presa sa ajuns așa , tot voi presa puteți sa schimbati ” cum e mai bine”
        Orice drum are doua sensuri si in același timp doua directi ” dus- întors”

    • Trist, dar adevarat!
      “Iresponsabilitatea cu care Ion Cristoiu a lansat pe piaţă, în Bulina roşie (în toamna lui ’92, parcă), gazetăria puilor cu vii, şi cu 4 picioare, îşi numără astăzi bobocii! Acest tip de a face jurnalism a prins, a făcut prozeliţi în televiziuni, a făcut rating şi a născut generaţiile spălate pe creier care acum îl vor pe Ponta, îl vor pe Antonescu şi vor afară din Europa.
      Iar jurnaliştii tineri i se adresează cu “maestre”! Când el este chiar un criminal, vinovat de genocidul cultural al românilor.”

      Dar, daca privim mai de departe (fie si geografic, asa cum imi permit eu), observam ca si oameni pe care initial i-am crezut verticali, s-au inclinat in fata Mariei sale Banul: Uite-te la Academia Catavencu sau Divertis, care, din sustinatori ai nivelelor de inteligenta ridicate, au ajuns sa publice (scris sau la TV) aproape abjectii, ca asta cumpara romanul!

      Asta e dureros, alunecarea rapida a poporului pe panta cretinismului, incurajata de “formatori de opinie” care vor sa impuste francul azi.

  2. Este intradevar straniu si nici eu nu imi explic de ce mă uit la formatul de emisiune straina ,dar când se face la noi nu mă uit. Poate ca la acelea străine se respecta regulile si oricine ar fi invitat se supune regulilor jocului. Si ca vorbim la general peste tot este la fel : reguli pentru unii nu pentru toți. Suntem schimbători si nu suntem loiali celor promise

  3. Problema e că mulţi dintre cei responsabili de emisiunile astea de pe la noi cred că lumea se învârte în jurul lor şi că prin geniul lor personal vor “da lovitura” printr-un format care va strânge audienţă rapidă un an, doi după care potopul. Îşi vor trece în CV-ul personal această realizare, se vor lăuda la prieteni şi cu asta basta… Telespectatorii, WTF?!… Am impresia că formatele nu-s făcute pentru telespectatori ci pentru ambiţiile personale ale acestor mici genii porniţi în descoperirea Americii…

  4. Noi avem Roata norocului :)) La noi totul se invarte in jurul noroculu, nu avem noi treaba cu inteligenta…Uite domnule ce noroc are Becali asta, cati bani :))=))

  5. Depinde cu care “altii” il comparam … Dar un lucru e sigur … e destul de prost, usor de manipulat, credul si incapabil sa gandeasca cu propriul neuron.

  6. Mai nepriceput.
    (Intr-o tara unde pri’ ministru’ isi da masteratul in doua luni si doctoratul la biblioteca xerox :), ce cerinte putem avea de la omul cu studii medii si sub medii? )

  7. Subestimati un pic telespectatorul roman. Anul trecut mi-a cazut sub ochi ( am cautat si pe internet, dar n-am gasit,din pacate, sau poate ca nu stiu eu sa caut sau n-am timp destul) situatia cotelor de piata si ratindurilor. Problema terbuie tratata asa: telespectatorul roman de canale romanesti versus cel de canale straine. Spre bucuria mea, situatia anul trecut ( ma feresc sa citez din memorie ca sa n-o fac prost) era ca televiziunile romanesti au pierdut mult din piata si din audienta, in detrimentul canalelor de televiziune straine, in special ( atentie) cele din pachetul Discovery ( science, history, etc), National Geografic, deci de documentare, plus canalele de filme si seriale straine. La asta se adauga un fenomen f interesant pt o tara relativ saraca ( prin comparatie cu cele vest vest-europene): oamenii s-au mutat pe internet ( cu vizionatul filmelor, stirilor, televiziunilor straine, chiar platind). Ramane, desigur, segmentul de populatie extrem de saraca ( nu prea au bani pentru pachete extinse de programe la furnizorii de tv digital sau cablu si nici de internet performant si abonamente care se achita cu cardul, ca n-au vazut neam de neamul lor card) mai ales in mediul rural, care ramane cu putine optiuni ( si care probabil nici mare apetit de cultura n-are). dar in mediul urban ( si va spun nu doar de pe hartia aia, ci si din jurul meu) putini oameni cat de cat educati mai servesc televiziuni romanesti. Regret 9 uite, am sa mai caut) ca n-am gasit pe internet situatia cotelor de piata si audientelor de gen. Dar, repet, publicul de televiziune romaneasca scade, cata vreme exista optiuni. Stiti, in sensul asta imi aduc aminte ca in ianuarie, ProTv ( de fapt grupul media pro cu toate cele nu mai stiu cate canale, parca 7), renegociindu-si contractele, ameninta furnizorii de tv digital si prin cablu ca mareste preturile de redifuzare si daca nu, va sista difuzarea ( ba chiar cateva zile cica asa a si fost). S-ar regrupat urgent pentru ca furnizorii i-au inlocuitt urgent in grila de programe cu inca vreo 2-3 canale de filme, de stiri ( BBC Wservice, comedy central si nu mai stiu care, cu unele am si ramas) si nimeni n-a protestat si nici nu s-a dezabonat, in schimb grupul media pro a pierdut pe loc ( si fara regrete din aprtea abonatilor) vreo 2 milioane de telespectatori. Cam asa sta teraba cu publicul romanesc. Nu-i tot la fel.

Leave a Reply to Liviu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *