Pe 4 martie 77 eram în Arad, mă pregăteam pentru facultate, citeam mult, aveam un grup de prieteni care citeau și ei mult. Așa că nu e de mirare că eram acasă la o prietenă de-a noastră, șefă de librărie. Eram cu Mircea Mihăieș, el deja student la Filo la Timișoara, și cu Daniel Motz, un plastician extraordinar, actualmente prin SUA. Stăteam de vorbă despre cărți, cultură, arte plastice, scriitori, edituri. Termenul limită al acestei discuții era ora 23, 30, pentru că la 23.45 pleca ultimul autobuz spre cartierul Bujac, unde locuiam eu. Mircea și Daniel locuiau în centru, ajungeau pe jos fără probleme. La un moment dat, lustra a început să se miște. Am privit spre tavan și am întrebat-o pe prietena noastră dacă adăpostește pe cineva în pod.ea locuia la pprimul și ultimul etaj în acea casă din Piața Avramn Iancu. Am rîs, s-a trecut peste asta.Nu ne uitam le televizor, nu existau mobile, nici internet (asta pentru cei tineri!). Am reluat discuțiile noastre culturale. Pe la 23 am iesit din casă, ne-am plimbat puțin, apoi am plecat spre autobuz și, acolo, în stație, am aflat de la un vecin care aștepta și el autobuzul, că a fost cutremur. Și mi-am dat seama de ce se mișcase atît de straniu lustra din tavan. O poveste oarecare. A doua zi am aflat cîți au murit, cine a murit. Pentru că acasă nu aveam televizor și nici nu era program la acea oră, chiar dacă am fi avut.
Cutremurul din 77 a făcut în realitate, ravagii mai mari decît cele înregistrate la capitolul vieți perdute și clădiri căzute în 4 martie. Acea calamitate i-a dezvoltat lui Ceaușescu sentimentul că e arhitect. A văzut că indicațiile lui se traduceau în clădiri, în construcții, în soluții urbane, cum se zice azi. Acesta a fost, după părerea mea, declicul care i-a dezvoltat mîndria de arhitect al națiunii. Atunci a văzut că spune să se facă și se face, după ideile lui. Încît nici nu știm cine a mutilat Bucureștiul mai tare, cutremurul, sau întîiul arhitect al țării.
era program la ora aia. Un film bulgăresc care în momentul cutremurului „a sărit” un pic.În Oradea Mare. Un candelabru și la noi, o macara înaltă în fața blocului care s-a legănat iar a doua zi, orele care s-au suspendat …
A, și ulterior un unchi pe care-l prinsese cutremurul la București și care era șocat nu atât de distrugeri, clădiri dărâmate etc. cât de hoardele de hoți, șuți, de anarhia care domnea pe străzi în zilele alea.
eu ziceam că nu mai era program la miezul noptii, cind am ajuns eu acasă!
cât despre faptul că ceaușescu și-a găsit chemarea…
Nu cred. Nu cred că țăranul român are nevoie de-un motiv(în cazu ăsta atât de consistent) ca să capete veleități de constructor; creator. Îmbracă-l în costum dă-i o mărire oarecare, și în secunda doi o să-și pună mâinile în șold și o să se uite roată în stânga și în dreapta să „șchimbe” ceva. Exemplu nu-mi vine în minte iute iute decât Andronescu de la învățământ sau Becali. Marga ar mai fi un exemplu dar parcă el e totuși ceva superior. Mecanizator eventual.
Prim arhitectul tarii si-a pus amprenta peste tot…Din pacate acel cutremur a luat cu el si vieti nevinovate, dar si simtul estetic al Prea Iubitului Conducator…
Filmul care se difuza in momentul cutremurului se numea “Dulce si amar”.
Pe mine m-a prins acasa, la etaul 8 in Bucuresti.
Cred ca tangajul cladirii la etaul ala depasea 80-100 cm.
Nu pot sa uit momentele parca nesfirsite.
Nu-l iau pe Ceausasecu in brate, dar as fi curios ce ar face actualii coducatori (Presedinte, Prim-Ministru) intr-o asemenea situatie. De bine-de rau, in 77 a fost o mobilizare de forte exemplara.
Nu cumva filmul cu pricina se numea “Ocolul”? (nu că l-am văzut, dar parcă aşa ţin minte că se numea; la ora aia eram pe stradă şi priveam uluit carosabilul şi trotoarul în faţa mea, vreo două sute de metri, cum “unduia” ca o fundă de la gimnastică ritmică!!, în timp ce eu “dansam tango” încercînd să mă ţin pe picioare, să nu cad jos!).